czwartek, 27 grudnia 2012

Torcik z mąki gryczanej

Kolejny przepis z książki '365 obiadów' Lucyny Ćwierczakiewiczowej. Tym razem do wypróbowania nakłonił mnie mój tata, wyszło pysznie!



Składniki (śr.20cm):
200g masła
200g cukru pudru
100g drobno zmielonych migdałów (na mączkę)
190g mąki z kaszy gryczanej
4 jajka
+
słoik powideł z czarnej porzeczki
białko
odrobina cukru pudru




 Oddzielamy żółtka od białek, białka ubijamy na sztywną pianę. W osobnej misce ucieramy masło, następnie dodajemy żółtka i cukier puder. Mączkę z migdałów i kaszy dodajemy po łyżeczce  cały czas miksując masę. Kiedy masa jest jednolita dodajemy białka i powoli mieszamy całość łyżką.

Ciasto przekładamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia, pieczemy w 180st. C przez ok.45-55minut.

Kidy ciasto jest upieczone, wyciągamy z pieca i czekamy, aż ostygnie, przecinamy na 3 krążki i przekładamy dżemem porzeczkowym. 

Białko ubijamy z cukrem pudrem, tak by otrzymać gesty lukier, którym następnie polewamy ciasto.


Za jakość zdjęć przepraszam, Święta zmusiły mnie do użycia innego sprzętu.

12 komentarzy:

  1. Wygląda cudnie, a wierzę, że tak i smakuje :) Nigdy nie robiłam nic z mąki gryczanej, ale Twój wypiek do tego skłania.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda cudownie ! Jakość zdjęć absolutnie mi nie przeszkadza w podziwianiu tego torcika :)
    Mąki gryczanej nigdy nie próbowałam, ale ten przepis bardzo zachęca do tego ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak pięknie wygląda :) Bardzo mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  4. jeszcze nie piekłam na takiej mące, ale jakby co u Ciebie mam już przepis wart wypróbowania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu jakbyś kiedyś skusiła się na mąkę gryczaną to koniecznie wypróbuj ten przepis, torcik jest naprawdę pyszny :)

      Usuń
  5. Boże, myślałam, że moje ciasta wyglądają źle, ale Twoje są gorsze.
    Nie mówię tego ze złośliwości, ale z tego wszystkiego co się naoglądałam w życiu to wiem, że to może wyglądać dużo lepiej. Tym bardziej, że jesteś studentką architektury to mniemam, że jakiś zmysł artystyczny masz.
    Bo idę o zakład, że są pyszne i masz zdolności kulinarne, ale myślę, że nad stroną estetyczną musisz popracować. Powodzenia i dużo chęci!:) Magdalena.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magdaleno, dziękuję Ci za tak szczery komentarz. Myślę, że architektura akurat ma się do mojej kuchni nijak i bardzo się z tego cieszę. Jednocześnie chciałabym zauważyć, że zmysł artystyczny nie oznacza, że wszystko ma być równe i od linijki. Dodatkowo przypominam, że nie jestem żadnym ekspertem, na blogu staram się publikować to co jest ciekawe i jednocześnie smaczne, nie zawsze wszystko wychodzi idealne (jeśli Tobie mimo to wychodzi dużo lepiej to gratuluję :)!).

      Ciekawi mnie, które ciasta uważasz za te które tak 'źle' wyglądają, jeśli Twoje wyglądają lepiej to zapraszam do publikacji zdjęcia na fb https://www.facebook.com/Aleglodomorek :).
      Mnie się moje ciasta podobają, jeśli jednak masz coś przeciwko nim korzystaj z innych blogów, na których według Ciebie wygląda 'to' dużo lepiej.

      Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  6. Gryczany torcik? Brzmi świetnie i ciekawie :) Oj, Głodomorku, nie przestajesz mnie zachwycać! Moja mama jest miłośniczką kaszy gryczanej, może sprawię jej takie ciasto? Jestem pewna, że jej posmakuje :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. A mnie sie podoba ten artystyczny nieład na cieście. Polacy się przyzwyczaili do tortów "malowanych" jak z obrazka, a ciasto ma być przede wszystkim smaczne. Od niedawna zmuszona jestem piec bez pszennej i właśnie zastanawiałam się nad tortem urodzinowym. Tylko zamiast powideł dam bita śmietanę (na wierzch również). Uwielbiam ją, a na wierzch położę np. świeże maliny. Dlatego mam pytanie, czy ten biszkopt nie będzie za suchy? Nie wymaga nasączenia czymś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Violu! torcik koniecznie czymś nasącz! Widzę, że w przepisie tego nie napisałam, ale z tego co pamiętam ja również skrapiałam ciasto :)

      Usuń
  8. Ciekawy przepis na blaty tortów. Bardzo lubimy piec ciekawe torciki i na celu mamy mąkę gryczaną bo jeszcze takiego na naszym blogu nie ma :)

    OdpowiedzUsuń