sobota, 9 czerwca 2012

Chałka z kruszonką

Przedwczoraj Beatrice narobiła mi ogromnego smaka na domową chałkę, postanowiłam więc zrobić swoją. Przeczytałam co najmniej 5 przepisów na chałkę, naoglądałam się pięknych zdjęć i w ten sposób zmajstrowałam moją.


Składniki:
Chałka
250g mąki pszennej
50g cukru
80ml wody
10g świeżych drożdży
50g masła
łyżeczka soli
1 jajko

Wierzch
1 żółtko

Kruszonka
2 łyżki roztopionego masła
2 łyżki cukru
2 łyżki mąki pszennej






Rozpuszczamy drożdże w wodzie, wlewamy do miski z 50g mąki i małą łyżką cukru. Po wymieszaniu składników, odstawiamy na 20 min.

Po 20 minutach dodajemy resztę składników, jajko, cukier, resztę mąki, rozpuszczone i wystudzone masło i sól. Ciasto ugniatamy ręcznie (ja ugniatam w garnku), odstawiamy do wyrośnięcia na ok.1h (używam programu do wyrastania ciasta w piekarniku, ale równie dobrze można odłożyć ciasto w ciepłe miejsce i przykryć szmatką).

Gdy ciasto wyrośnie, dzielimy je na 3 części i zaplatamy z nich warkocza. Przygotowanego warkocza wsadzamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia i odstawiamy na pół godziny by wyrósł.

Po wyrośnięciu warkocz smarujemy z wierzchu żółtkiem i posypiemy kruszonką.

Pieczemy w 180st C przez ok.35 minut.



14 komentarzy:

  1. Cudowna :)! Wracają wspomnienia z dzieciństwa :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękna polska chałka, domyślam się, że smakuje rewelacyjnie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. wspaniała, wieki już takiej nie jadłam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetna taka chałeczka:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wyszła piękna i złocista. I fajnie ten warkocz zakręciłaś.

    OdpowiedzUsuń
  6. uwielbiam chałkę, na jutrzejsze śniadanie w sam raz, więc porywam kilka kromeczek:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Takie smaki pamiętam z dzieciństwa ;) I do tego mleko prosto od krowy! Ahh!

    OdpowiedzUsuń
  8. Pięknie Ci wyrosła :) I kruszonka - idealnie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. o kurczę... chyba w końcu zbiorę się w sobie i też taką upiekę! Smak dzieciństwa... z roztopionym masełkiem albo dżemorem.. mmmm!

    OdpowiedzUsuń
  10. mm uwielbiam takie buły :D

    OdpowiedzUsuń
  11. jejku jaka pychota! ale mi narobiłaś smaka na chałeczkę, bo uwielbiam taką. Wstyd, że jeszcze nie próbowałam sama upiec:/

    OdpowiedzUsuń
  12. Do tego domowa konfitura i śniadanie gotowe! Dzieciaki ją uwielbiają, muszę spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie mam świeżychh drożdzy za to mam instant. Moje pytanie brzmi : ile do tego ciasta dodać drożdzy instant ?
    Dziękuje za odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj :)
      Z tyłu opakowania zawarta jest informacja jakiej ilości świeżych drożdży odpowiadają suche. Ja własnie zerknęłam na drożdże Dr.Oetkera. 7g drożdży instant odpowiada 25g świeżym, czyli 10g świeżych to 2,8g drozdży instant :) Nawet jeśli masz inne drożdże, to powinno być tak samo :)

      Usuń